Author Message

Kubab

Rank 2
Kubab
Joined
19 Dec 2007
Posts
582
Location
Przemysl Poland
PostedApr 27, 2009 5:03 am   Last edited by Kubab on Dec 23, 2011 12:01 pm. Edited 13 times in total

SHAIYA - PORADNIK

NIEKTÓRE INFORMACJE ZAWARTE W TYM PORADNIKU SĄ NIEAKTUALNE !!!!!
Poniższy poradnik zawiera podstawowe informacje z którymi każdy nowy gracz powinien się zapoznać przed rozpoczęciem gry.

SPIS TREŚCI:

1. Tryby gry.
2. Rasy i klasy
3. Stat pointy
4. Buildy postaci
5. Sprzęt i jego ulepszanie
6. System party
7. PvP
8. Guild system
9. Moby
10. Otwieranie sklepu
11. Pozostale sprawy, o których warto wiedzieć

1.Tryby gry

W Shaiya są 4 tryby gry, 2 dostępne od początku rozgrywki:

a) Easy mode (EM) -w tym trybie co level dostajemy 5 stat pointów i 3 skill pointy. W trybie tym nie mamy dostępu do special skilli. Nie można używać broni i zbroi lepszej od Dread. Maksymalny level jaki możemy osiągnąć to lvl 30. Pomimo tego, że za zabijanie potworów dostajemy podwójny exp gra na w tym trybie się nie oplaca, ponieważ postacie w nim stworzone są bardzo slabe a dojście do 30 poziomu nic nie daje i nie można ani zalożyć, ani wstąpić do żadnej gildii.
b) Normal mode (NM) - liczba otrzymywanych stat i skill pointów jest taka sama jak w easy mode. W trybie tym mamy dostęp do większej liczby skili. Nie można używać broni i zbroi lepszej od Dread. Wbicie 40 lvl pozwala nam odblokować Hard mode. Zaleca się, aby każdy nowy gracz zaczynal od tego wlaśnie trybu gry.
c) Hard Mode (HM) - tu co lvl otrzymujemy 7 stat pointów i 4 skill pointy. Aby wbić lvl w hard mode potrzeba więcej expa niz w normal mode. Nie można używać broni i zbroi lepszej od Dread. Mamy tu dostęp do wiekszej liczby skilli. Po wbiciu 40 lvl mozemy odblokowac Ultimate mode.
d) Ultimate mode (UM) - otrzymujemy 9 stat pointów i 5 skill pointów co lvl. Mamy dostęp do wszystkich skilli i wyposażenia w grze. Aby wbić lvl potrzeba więcej expa niż w HM. Jeżeli nasza postać zginie i nie zostanie wskrzeszona w ciągu 3 minut zostaje permamentnie usunięta. Aby temu zapobiec należy używać Resurection Runes i Continues Resurection Runes. Są 2 sposoby, aby je nabyć. Za prawdziwą kase ze sklepu na glównej stronie gry lub in-game item mal lub w grze od inych graczy za zloto. Nie są to jednak rzeczy tanie tak więc utrzymanie postaci na Ultimate Mode jest dość drogie. Możemy zostać wskrzeszeni także przez Priesta lub Oracle posiadjących skill ressurection na drugim poziomie.

Maksymalny lvl jaki mozemy osiągnąć w grze to lvl 60 (z wyjątkiem Easy Mode, gdzie maks wynosi 30)
Tryby gry, które odblokujemy są dostępne tylko na tym koncie i na tym serwerze na którym gramy. Nawet gdy skasujemy wszystkie postacie na danym koncie i zmienimy strone konfliktu odblokowane tryby gry pozostają.

2. Rasy i klasy.

W grze mamy 2 strony konfliktu: Alliance of Light (AoL) i Union of Fury (UoF). Każda ze stron konfliktu ma 2 rasy. Dla AoL są to ludzie i elfy, dla Uof vail (powiedzmy, że mroczne elfy) i nordiens.

Klasy postaci:
- ludzie: Fighter, Defender, Priest
- elfy: Mag, Ranger, Archer
- vail: Pagan, Assasin, Oracle
- nordien: Warrior, Guardian, Hunter

Krótki opis kals:
- fighter/warrior: czyli typowy wojownik. Bardzo dobry atak, niezla obrona. Zdecydowanie najatwiejsza klasa do gry dla nowych graczy. Nadaje się zarówno do gry solo jak i w party (z innymi graczami).
Fighter może używać dwuręcznych mieczy, podwójnych mieczy, miecza i tarczy, cięzkiej broni jednoręcznej i tarczy i wlóczni. Warrior używa dwuręcznych toporów, podwójnych toporów, topora i tarczy. cięzkiej broni jednoręcznej i tarczy i wlóczni
- mag/pagan: czyli czarodziej. bardzo dobry atak, slabiutka obrona. Ciężko gra się solo, zalecana gra w party.
Bronie używane przez te kalsy to sztylety i kostury.
- defender/guardian: niesamowita obrona, mizerny atak. Klasy zależne od party, gra solo jest wręcz nie możliwa (no chyba, że jako battel def/guard, którego dla niedoświadczonych graczy nie polecam). Zadaniem tych postaci jest ściąganie na siebie potworów podczas gdy inni je zabijają.
Defender używa: miecza i tarczy, cięzkiej broni jednoręcznej (maczugi, mloty bojowe) i tarczy, dwuręcznych ciężkich broni oraz dwuręcznych mieczy. Guardian: tasak i tarcza, ciężka broń jednoręczna i tarcza, ciężka broń dwuręczna, dwuręczny tasak.
- priest/oracle: uzdrowiciele. Średni atak, średnia obrona, kalsy również przeznaczone do gry w party (lub solo jako battle priest/oracle, ale tak samo jak w przypadku battle defa/guarda raczej nie dla nowicjuszy).
Używają tej samej broni co magowie.
- archer/hunter: kalsy postaci walczącących na dystans. Dobry atak, średnia obrona. Przeznaczone do gry solo. Gdy walczą z wrogiem w zwarciu sila ich ataku spada o polowę. Na początku ciężkie do levelowania.
Archer: luk lub kusza. Hunter: luk lub oszczep.
- ranger/assain: skrytobójca. Dobry atak, średnia obrona. Do gry solo. Ranger i assasin używają: reverse swords (odwrucone miecze), Knuckles (kastety z metalowymi pazurami) oraz sztyletów.

!!!!!!!!! hunter może również używać podwójnych toporów a archer jednoręcznych mieczy ale nie mają żadnych pożytecznych skilli do tych broni !!!!!!!!!!!

3.Stat pointy.

Mamy 6 rodzajów:
- str - zwiększa atak (+1 atak z dystansu i 1.3 w zwarciu)
- int - zwiększa magiczny atak (+1.3 dla ataków magicznych)
- dex - zwiększa celnosc i liczbe uników (niestety nie wiadomo o ile, pewne jest, że daje 0.2 do ataku)
- rec - zwieksza obrone i liczbe punktów życia (+1 do obrony, +5 punktów życia)
- wis - zwiększa obrone przeciw magii i liczbe punktów many oraz celność ataków magicznych(+1 obrona przed magią, +5 do many, +0.2 atak magiczny)
- luc - zwiększa obrażenia krytyczne i obrone przed nimi oraz +0.33 dla ataku z dystasu

Każda klasa oprócz stat pointów które rozdzielamy sami co lvl dostaje automatycznie 1 stat point:
- Fighter/Warrior - str
- Defender/Guardian- rec
- Mag/Pagan - int
- Priest/Oracle - wis
- Archer/Hunter - luc
-Ranger/Assasni - dex

4. Buildy postaci:

- Defender/Guardian - wsystkie stat pointy dajemy w rec: HM 5rec co level, HM 7 rec co lvl
- Warrior/Fighter - NM 3str/2dex lub 3str/1dex/1rec, HM 5sre/2dex lub 4str/2dex/1rec
- Mag/Pagan - NM 4int/1wis lub 5int, HM 6int/1wis lub 7int
- Priest/Oracle - 5wis, HM 7wis (sluży tylko do leczenia innych, bez party bardzo trudny do levelowania)
- Archer/Hunter - NM 3str/2dex, HM 5str/2dex lub 7luc (bardzo trudny do levelowania)
- Ranger/Assasin - NM 3str/2dex, HM 5str/2dex

W UM mamy wystarczająco dużo stat pointów, więc można troche poeksperymentować z buildami.

Wyżej podane buildy są najbardziej podstawowe, możliwości jest o wiele więcej, a to niektóre z nich (zalecane dla bardziej doświadczonych graczy):

Guardian/Defender tzw. battle guard/def:
HM 5str/2dex - postac taka w odróżnieniu od normalnego defendera/guardiana przeznaczona jest do gry solo. Dość powoli się expi ale świetnie sprawdza sie na wysokich lvlach w PvP.

Rec Pagan/Mage.
HM 7rec, 5rec/2int, 6rec/1int - przeznaczony do gry solo i party, szybki exp, slaby atak

Rec Oracle/Priest
HM 7rec, 6rec/1wis, 5rec/2wis - tak samo jak w przypadku rec Pagan/Mage

Battle Oracle/Priest
HM 7 int - wiele osób uważa, że battle oracle/priest jest lepszy niż int Mage/Pagan. Dobry do solo i party, ale przez to, że nie dajemy stat pointów w wis bardzo slabo leczy.

5. Sprzęt i jego ulepszanie

Ulepszanie broni i zbroi odbywa się za pomocą specjalnych kamieni (Lapis). Lapisy występują w różnych odmianach:
- lapisy zwiękaszające jeden stat, czyli np. str. Występują na levelach od 1-7 (6 i 7 prawie niespotykane w grze). Im wyższy lvl lapisa tym więcej dodaje statów i tym trudniej go polączyć z bronią lub zbroją.
- zwiększające dwa staty (dual lapis), np. str i punkty życia
- accesory lapis, czyli lapisy używane do ulepszania pierścieni i branzolet
- helmet lapis - do ulepszania hemlów
- elemental lapis - lapisy dodające elemet (ogień, ziemia, wiatr lub woda) do broni i zbroi
- special lapis - lapisy doadające specjalne walściwości broni, lub zwiękaszające prędkość ataku lub poruszania się

Lapisy lączymy udając się do kowala (blacksmith). Za polączenie placimy niewielką ilość zlota. Lapsiy nie zawsze udaje się polączyć. Gdy lączenia się nie uda tracimy trochę zolota, lapis i w wypadku niektórych lapisów broń lub zbroje. Lapisy, które zawsze niszczą sprzęt przy nieudanej próbie lączenia to: lapisy lvl6 i lvl 7, accesory lapis.

Lapisy wypadają z potworów na mapach przeznaczonych do PvP i z niektórych bosów z wyjątkiem lapisów lvl 5, które wypadają z lochów na 3 mapie (Cave of Stigma - AoL, Aurizen Ruin - Uof) ale poniżej 54-55 lvla radze się tam nie wybierać.

Drugi sposób na ulepszanie broni i zbroi to lapisia. Lapisa jest to przedmiaot dodający dodatkowe parametry do broni lub dodatkowe waściwości obronne do zbroi. Ulepszanie równierz odbywa się u blacksmitha, ale nie u każdego, należy udać się do Vault (portal znajduje się w Iris i Apu). Jedyną różnicą jes to, że lapisie możemy lączyć z każdym rodzajem ekwipunku. Aby polaczyc lapisie z naszym sprzętem oprócz samej lapisi potrzebujemy tzw. enchanting materials. Jaki enchatning material potrzebny jest do danego sprzętu napisane jest w opisie każdego przedmiot. Im większą ilość enchanting materials użyjemy tym większa szansa na ulepszenie. Enchanting materials wypadają ze wszystkich mobów w grze. Lapisi są 2 rodzaje: jedne wypadają z mobów w grze ale mogą zniszczyć sprzęt przy nieudanym polączeniu, drugie możemy kupić za prawdziwe pieniądze ze sklepu z glównej strony Shaiya i te nie niszczą sprzętu przy nieudanej próbie polaczenia.

Broń i zboroja występuje w 6 odmianach:
- zwykla - nie można jej ulepszać
- Noble - z 1 miejscem na lapis
- Worship - z 2 miejscami na lapis
- Heroic - z 3 miejscami na lapis
- Dread - z 4 miejscami na lapis
- Legend- z 5 miejscami na lapis, można używać tylko na HM i UM
- Godess - z 6 miejscami na lapis, można używać tylko na UM

Bronie i zbroje z miejscami na lapis wypadają z potworów w lochach (dungeons) i z bosów.

6. System party

System party pozwala na wspólną grę z innymi. Dzięki temu szybciej i latwiej zbieramy doświadczenie (exp) i awansujemy na wyższe lvle.
Aby zaprosić kogoś do party klikamy na nim prawym przyciskiem myszy a następnie wybieramy opcje 'party'.
W party może byc maksymalnie 7 osób.

Drugi system party to tzw. Raid party, dostępne tylko na mapach do PvP. Aby stworzyć takie party klikamy prawym przyciskiem na innego gracza i wybieramy 'create union'.
Różnica miedzy zwyklym party a raid party jest taka, że w raid może być maksymalnie 30 osób. Party takie posiada dowódce i do dwóch zastępców. Mogą oni wywalać i zapraszać nowych graczy. Zaletą raid party jest duża szybkośc z jaką zbobywamy rangi.

7. PvP

PvP, czyli walka z drugą stroną konfliktu odbywa się na specjalnie do tego przeznaczonych mapach. Niektóre są przeznaczone dla postaci o określonym pozimie: 1-15. 20-30. Pozostale są dostępne dla wszystkich. Za zabijanie przeciwników otrzymujemy rangi, które możemy zamieniać na dodatkowe stat pointy. Aby to zrobić idziemy do ExcellentWarriorManager w Apulune (AoL) lub Iris (UoF).

8. Guild system.

Aby dolaczyć do gildii musimy mieć postać minimum na NM. Aby zalożyć gildie oprócz posiadania postaci na NM trzeba mieć minimum 10lvl, 100.000 zlota i party skadające się z 7 osób. Aby zalożyć gildie należy udać się do GuildMastera. Jest on w Keo i Apulune (AoL) oraz Iris i gliter (UoF)
Jeżeli zlożymy podanie o dolączenie do jakiejś gildi, nizależnie od tego czy nas przyjmie czy nie, nie możemy próbować dolączyć do innej. Po upywie trzech dni możemy próbować dolączyć do innej gildi.

9. Moby

Aby awansować na kolejne lvle trzeba zabijać potwory (moby), które dają expierience points (tzw. exp). W grze spotkacie ich bardzo wiele, a ich nazwy będą w różnych kolorach:

-bialy- znaczy to, że mob ma lvl o wiele niższy niż Ty, daje zero expa, nie oplaca się zabijać
-jasno niebieski- lvl dużo niższy od Twojego, bardzo malo expa, nie oplaca się zabijać
-niebieski- lvl trochę niższy od Twojego, saby exp, na NM można bić, na HM/UM się nie oplaca
-zielony- mniej więcej na Twoim lvlu, calkiem niezly exp, na NM zabijać wlasnie te, idzie szybko i latwo
-żólty- trochę wyższy lvl niż Twój, dobry exp
-pomorańczowy- pare lvli wyżej niż Ty, bardzo dobry exp, dośc mocne
-czerwony- dobrych kilka lvli lepsze niż Ty, bardzo silne
-fioletowy- dużo wyższy lvl od Twojego, rewelacyjny exp, bardzo, bardzo silne
-szary- o wiele wyższy lvl niż TY, jak Cię taki zaatakuje, uciekaj i to szybko, nie oplaca się zabijać nawet w party bo i tak nie dostaniesz expa.

Jeżeli gramy solo polecam zabijać zielone lub żólte, giną szybko więc exp jest szybki. Oczywiście można zabijać silniejsze, ale żeby bylo to oplacalne trzeba mieć dobre wyposażenie i być HM/UM. To samo dotyczy się gry w party im lepsze mamy party tym lepsze moby możemy zabijać równie szybko jak zielone/żólte.

Uwaga!!!! Moby w dungeonach są o wiele silniejsze niż te normalne. Znaczy to, że jeżeli bez problemu zabijasz np. normalne żólte, to z żóltymi z dungeonów możesz mieć problemy.

10. Otwieranie sklepu

Skalep możemy otworzyć w Apulune/Iris (odpowiednio AoL lub UoF). Jeśli otworzysz okno z podrzędnymi umiejętnościami (to w którym są emoty, m.in., domyślnie klawisz "b"), na samym dole, prawa ikona, otwiera sklep.
W cenie używaj tylko cyfr i nie zapominaj że jeśli masz zgrupowane przedmioty (np. eliksiry), wpisujesz cenę za pojedynczy przedmiot, lecz w sklepie pokazana jest jako cena za całą grupę (jest automatycznie mnożona).

Dzięki kikix12

11. Pozostale sprawy, o których warto wiedzieć.

A. W grze występują mounty (zwierzęta na których możemy podróżować). Pierwszy mount możemy kupić gdy osiągniemy 40 lvl i zaplacimy 11 milionów zlota u RideMerchanta w Apulune (AoL) lub Iris (UoF). Można też zrobić questa i dostać go za darmo. Aby bylo wam latwiej z tym questem to powiem tylko żeby nie pozbywać się przedmiotów o nazwie ampo spool i poizon linz.

B. Link do wszystkich map http://forums.aeriagames.com/viewtopic.php?t=80508&sid=7ec8bb3bccb2ea2a46f1408ae23ffbda

C. NIGDY nie atakuj potwora, którego ktoś już atakuje. Nazywa sie to KillStealing (KS) i jest wbrew regulom gry.

D. W grze zawsze możecie porosić o pomoc [GS]a (pomocnicy GMów)

E. Jeżeli twoja postać zablokuje się gdzieś w Noraml Chat wpisz /return lub użyj skil town portal i nie ruszaj się przez 10 sekund, zostaniesz przeteleportowany do najbliższego miasta.

F. Zawsze warto robić misje (questy), dają dodatkowe doświadczenie, zloto, przedmioty i pozwola Ci lepiej zapoznać się z grą


Mam nadzieję, że ten krótki poradnik będzie pomocny dla nowych graczy. Jeżeli macie więce pytań piszcie tu lub wiślijcie mi wiadomość.


Prawa autorskie zastrzeżone Smile
Advertisement

Beast_osw

Rank 0
Beast_osw
Joined
25 Jan 2008
Posts
119
Location
Oświęcim Poland
PostedApr 28, 2009 4:37 am
Wszystko spoko, tylko gdy wyjdzie ep4 będziesz musial wprowadzić trochę poprawek i dodać parę nowości. karma za chęć do napisania tego (mi by się nie chcialo)

Podpis usunięty ze względu na niewłaściwą treść

Kubab

Rank 2
Kubab
Joined
19 Dec 2007
Posts
582
Location
Przemysl Poland
PostedApr 28, 2009 6:44 am
Beast_osw wrote:
Wszystko spoko, tylko gdy wyjdzie ep4 będziesz musial wprowadzić trochę poprawek i dodać parę nowości. karma za chęć do napisania tego (mi by się nie chcialo)  


Echhhhhhh, wiem:(
Mialem uwzględnić EP4 już teraz, ale nic nie jest na 100% pewne. Po dodaniu EP4 planuje napisać następny:) tym razem tylko i wylącznie o buildach postaci, także będzie bardzo dokladny i raczej dla tych, którzy mają o grze jakieś pojęcie.

Beast_osw

Rank 0
Beast_osw
Joined
25 Jan 2008
Posts
119
Location
Oświęcim Poland
PostedApr 28, 2009 11:19 am
Kubab wrote:
Beast_osw wrote:
Wszystko spoko, tylko gdy wyjdzie ep4 będziesz musial wprowadzić trochę poprawek i dodać parę nowości. karma za chęć do napisania tego (mi by się nie chcialo)  


Echhhhhhh, wiem:(
Mialem uwzględnić EP4 już teraz, ale nic nie jest na 100% pewne. Po dodaniu EP4 planuje napisać następny:) tym razem tylko i wylącznie o buildach postaci, także będzie bardzo dokladny i raczej dla tych, którzy mają o grze jakieś pojęcie.  
jak nic? dużo już jest pewne, można powiedzieć, że prawie wszystko.Smile Jedyną niepewną jest data ukazania jest tego patcha. No to czekam aż napiszesz poradnik dla postaci, chętnie poczytam Wink

Podpis usunięty ze względu na niewłaściwą treść

Kubab

Rank 2
Kubab
Joined
19 Dec 2007
Posts
582
Location
Przemysl Poland
PostedApr 28, 2009 12:25 pm
Beast_osw wrote:
Kubab wrote:
Beast_osw wrote:
Wszystko spoko, tylko gdy wyjdzie ep4 będziesz musial wprowadzić trochę poprawek i dodać parę nowości. karma za chęć do napisania tego (mi by się nie chcialo)  


Echhhhhhh, wiem:(
Mialem uwzględnić EP4 już teraz, ale nic nie jest na 100% pewne. Po dodaniu EP4 planuje napisać następny:) tym razem tylko i wylącznie o buildach postaci, także będzie bardzo dokladny i raczej dla tych, którzy mają o grze jakieś pojęcie.  
jak nic? dużo już jest pewne, można powiedzieć, że prawie wszystko.Smile Jedyną niepewną jest data ukazania jest tego patcha. No to czekam aż napiszesz poradnik dla postaci, chętnie poczytam Wink  


Mam na myśli to, że wszystkie informacje są z azjatyckiej wersji, a z tego co syszlem są drobne różnice pomiędzy wersjami.
To bedę mial chociaż jednego czytelnika:)

Beast_osw

Rank 0
Beast_osw
Joined
25 Jan 2008
Posts
119
Location
Oświęcim Poland
PostedMay 10, 2009 12:15 pm
jak ktoś potrzebuję pomocy to można śmialo do mnie, chętnie pomogę cóż dużo czasu mają studenci ^^

Podpis usunięty ze względu na niewłaściwą treść

Kubab

Rank 2
Kubab
Joined
19 Dec 2007
Posts
582
Location
Przemysl Poland
PostedJun 02, 2009 10:54 am
Dodalem informacje (a przynajmniej sporą ich część) z ostatniego updata (EP4).

kikix12

Rank 5
kikix12
Joined
24 Feb 2008
Posts
6176
Location
Spain
PostedJun 26, 2009 10:53 am

Re: SHAYIA - PORADNIK

Poziomy trudności: We wszystkick poziomach trudności pominąłeś ogólne informacje o tym jakiej klasy przedmioty są dostępne. Dla EM wszystkie do "Dread" (z wyjątkiem broni epickiej), dla NM wszystkie do "Dread" (z bronią epicką włącznie), dla HM wszystkie do "Legend".
Dla nowego gracza, o ile powyższe nie pomoże mu przed rozpoczęciem gry, pomoże mu gdy wejdzie w kontakt z wyższymi rangą przedmiotami.

Kubab wrote:
a) Easy mode (EM) - (...) W trybie tym nie mamy dostępu do lepszych przedmiotów i skilli.  
Sugerowałbym zmienić kolor. Jasny błekit jest trudny do odczytania i męczy oczy.
Umiejętności które nie są dostępne należą do drzewa umiejętności specjalnych. Sugerowałbym dodanie tego.
Co więcej, pominąłeś że ten tryb otrzymuje podwójną liczbę punktów doświadczenia.

Kubak wrote:
c) Hard Mode (HM) - (...) Aby wbić lvl w hard mode potrzeba mniej więcej expa niz w normal mode.  
Tego "mniej" nie powinno być. Oczywiście, uważam że kolor powinien być zmieniony.

Kubab wrote:
d) Ultimate mode (UM) - (...) Jeżeli nasza postać zginie zostaje permamentnie usunięta.  
To zdanie jest mylące.
Sugerowałbym jego zmianę na "Jeżeli nasza postać zginie I nie zostanie wskrzeszona w czasie 3 minut, zostanie permanentnie usunięta. UM może być wskrzeszony tylko przez "wskrzeszenie" ("resurrection") lvl2, lub przy użyciu specjalnych run."
Pominąłeś opcję wskrzeszenia.

Kubab wrote:
Tryby gry, które odblokujemy są dostępne tylko na tym koncie i na tym serwerze na którym gramy.  
Możesz dodać że odblokowane tryby pozostają takimi nawet jeśli usunięte zostaną wszystkie postacie I zmieniona strona konfliktu.

Kubab wrote:
!!!!!!!!! hunter/archer i assasin/ranger mogą również używać mieczy i toporów, ale nie mają żadnych pożytecznych skilli do tych broni !!!!!!!!!!!  
Hunter może używać podwójnych toporów (dual axes). Archer może używać jednoręcznych mieczy (1-handed sword). Assassin/ranger nie może używać broni innej niż "odwróconych mieczy", sztyletów i szponów.
Przy okazji, pominąłeś sztylety w opisie klas dla Ranger/assassin'a.

Kubab wrote:
- str - zwiększa atak (+1 atak z dystansu, +1.3 atak w zwarciu)
- int - zwiększa magiczny atak (+1.3 atak dla magii)
- dex - zwiększa celnosc i liczbe uników (Nieznane formuły dla uników i celności, ale również dodaje +0.2 ataku fizycznego)
- rec - zwieksza obrone i liczbe punktów życia (+1 obrona, +5 punktów życia)
- wis - zwiększa obrone przeciw magii i liczbe punktów many (+1 odporność, +5 mana, +0.2 magiczny atak)
- luc - zwiększa obrażenia krytyczne i obrone przed nimi (Dodaje również +1/3 dla ataku z dystansu, natomiast formuła wymaga zbyt dużo wyjaśnień)  
W nawiasach, pogrubioną czcionką, informacje o efektach. Część z nich pominąłeś.

Kubab wrote:
- Warrior/Fighter - NM 3str/2dex lub 3str/1dex/1rec, HM 5sre/2dex lub 4str/2dex/1rec
- Priest/Oracle - NM 4wis/1int lub 5wis, HM 6wis/1int lub 7wis (sluży tylko do leczenia innych, bez party bardzo trudny do levelowania)  
Odradzam mniej niż 2 punkty zręczności na poziom, więc druga opcja dla fighter/warrior'a powinna być 2str/2dex/1rec.
1 intelektu nie ma znaczenia. Minimum to 3, albo żaden. Co więcej, leczenie jest podstawową metodą zdobywania poziomów na NM. Kapłan bojowy jest...mnie pożyteczny, I wolniejszy.

Osobiście uważam że nie powinieneś podawać zaawansowanych metod budowy postaci w podstawowym poradniku.


Kubab wrote:
Lapisy, które zawsze niszczą sprzęt przy nieudanej próbie lączenia to: lapisy lvl6 i lvl 7, accesory lapis, special lapis.  
Specjalne lapisy nie zawsze niszczą przedmiot. W tej kategorii znajdują się także take lapisy jak "Angel Lapis", "Perfect Lapis" i tak zwane "Force Lapis", przy czym żaden z nich nie niszczy przedmiotu w wypadku porażki.

Kubab wrote:
(...) należy udać się do BlackMarket (...)  
W episodzie 4 czarny rynek nazywa się "Vault".

Winieneś dodać że są dwa typy Lapisia. Pierwszy (dostępny w grze) niszczy przedmiot usprawniany w wypadku porażki. Drugi (dostępny ze "sklepu" z głownej strony Shaiya) nie pomaga w ulepszaniu, ale zapobiega zniszczeniu przedmiotu w czasie porażki.



Kubab wrote:
Aby dolaczyć do gildii musimy mieć postać minimum na NM i co najmniej na 10 lvlu  
Każdy poziom może dołączyć do gildii. Ograniczenie 10 poziomu dotyczy TYLKO lidera który zakłada nową gildię.

Kubab wrote:
Gdy odejdziemy z gildii przez najbliższe 3 dni nie możemy doączyć do następnej.  
To nie jest poprawne, na stan mojej wiedzy. W momencie kiedy zgłasza się do gildii, zaczyna się odliczanie 3 dni. Niezależnie od tego czy cię przyjmą czy nie, nie możesz zgłosić się do innej gildii.

W czasie odejścia z gildii, to nie ma znaczenia. Możesz dołączyć to nowej gildii zaraz po odejściu ze starej (oczywiście, pod warunkiem że "licznik" 3 dni minął od czasu kiedy się zgłosiłeś do tej z której odszedłeś).


Kubab wrote:
-pomorańczowy- pare lvli wyżej niż Ty, bardzo dobry exp, na NM nie ruszać, HM-UM od 25 lvla
-czerwony- dobrych kilka lvli lepsze niż Ty, samemu nie polecam zabijać, świetny exp, w party jak najbardziej
-fioletowy- dużo wyższy lvl od Twojego, sam nie atakuj, tylko w party, rewelacyjny exp  
Typowy błąd. To czy pomarańczowe I wyższe opłaca się atakować nie zależy od trybu, tylko od tego jak szybko je zabijasz.

Jeśli nie zdołasz zabić wszystkich potworów w obszaże nim pierwszy się odrodzi to ich nie atakuj (jeden lub dwa nie mają większego znaczenia).
To dlatego że liczy się doświadczenie w czasie, nie za potwora. Zabijanie pomarańczowych I wyższych zajmuje zdecydowanie więcej czasu (niezależnie czy w drużynie czy nie), wzamian dostając niewiele więcej doświadczenia. Niezależnie od trybu, o ile nie wymaga to byś czekał zbyt długo na odrodzenie się potworów, walcz z zielonymi i żółtymi.


Do tego sporo literówek, ale to pominę (nie mają zbytniego znaczenia), z jednym wyjątkiem. Masz błąd w tytule (napisałeś Shayia zamiast Shaiya).

Kubab

Rank 2
Kubab
Joined
19 Dec 2007
Posts
582
Location
Przemysl Poland
PostedJun 26, 2009 12:46 pm

Re: SHAYIA - PORADNIK

kikix12 wrote:
[a).  


Dzięki wielkie za to, że poswięcileś czas na poprawienie moich blędów. Widze, że jeszcze dluga droga przede mną zanim sam napisze porządny poradnik. Wszystko co zasugerowaleś zmienilem, literówki poprawilem (wydaje mi się że wszystkie).

Ale mam jeszcze 3 drobne sprawy:
1) wydaje mi się że wis zwiększa także celność ataków magicznych
2) co to jest Angel Lapis, nigdy o takim nie slyszalem
3) co do buildu 3str/1dex/1rec, 2 razy odblokowywalem nim HM. 1dex co lvl cakowicie wystarczy, aby wbić 40 lvl expiąc na zielonych/żotych mobach nie pudlując często przy atakowaniu. 1 rec natomiast zwiększa moje hp i obrone na tyle, że mogę zabić 1-2 moby więcej przed każdym odpoczynkiem.

Jeszcze raz dzięki

kikix12

Rank 5
kikix12
Joined
24 Feb 2008
Posts
6176
Location
Spain
PostedJun 26, 2009 4:20 pm

Re: SHAYIA - PORADNIK

Kubab wrote:
1) wydaje mi się że wis zwiększa także celność ataków magicznych
2) co to jest Angel Lapis, nigdy o takim nie slyszalem
3) co do buildu 3str/1dex/1rec, 2 razy odblokowywalem nim HM.  
Keh. Rzeczywiście, zapomniałem o #1. Faktycznie, zwiększa celność. Jednak przed poziomami 50+ ma to niewielkie znaczenie.
Wychodzi moja skleroza...

Angel Lapis to mierny lapis zwiększający w bardzo niewielkim stopniu HP/MP/SP. Jest ograniczony co do przedmiotów.
Był nagrodą w promocjach, dawniej, z tego co mi wiadomo, lecz jest praktycznie bezużyteczny.

Co do 3/1/1, 2dex uważam za minimum, ponieważ moim zdaniem jeśli chybisz więcej niż raz w czasie walki, marnujesz czas. Nie mówię że tak się nie da zdobywać poziomów czy odblokować trybu, ale ja po prostu nie lubię słowa "Miss", keh.

Poza tym, jeśli chybisz jedną z umiejętności, tracisz dość sporo czasu.

Tak czy inaczej, to pewnie jest rzecz względna, I pozostawię każdemu do własnej oceny. Jeśli ktoś jednak chce zdobyć poziomy ponad 50-51, po prostu musi mieć większą zręczność. W Pandorashys/Lanharr/Deep Desert/Stable Arde, z taką niską zręcznością połowa ataków pewnie będzie oznaczać pudła.

Eh...Tylko moja opinia. Tak długo jak prowadzi do celu, kwestia gustu.

Display posts from previous:   Sort by: